• vele pijnklachten zijn te behandelen
• geen bijwerkingen
• richt zich op oorzaak en symptoom
• behandeling van "onbegrepen" klachten mogelijk

Naast pijnklachten zijn er veel voorkomende klachten die ook behandeld kunnen worden:
De World Health Organization (WHO) van de Verenigde Naties heeft een klachtenlijst opgesteld. Deze geeft volgens hen een goede indicatie van de klachtenbeelden die goed reageren op behandeling met acupunctuur . De lijst is niet volledig. Vraag dus
altijd of we u, met een niet vermelde klacht, ook kunnen helpen.

• Allergieën: allergische verkoudheid, hooikoorts, astma/bronchitis, allergie voor onder andere voedsel, huisstofmijt, huisdieren en pollen (hooikoorts).
• Borst: spanning op de borst, vol gevoel van de borst, pijn op de borst, hartkloppingen, angina pectoris, opgezette/pijnlijke flanken.
• Buik: buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik.
• Gewrichten: stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, verstuikingen,
artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen,
slijmbeursontsteking, spieren/pezen pijnklachten, krachtsvermindering, trillingen, krampen, nek- en rugklachten, tenniselleboog, RSI, fibromyalgie
(spierreuma).
• Gynaecologie: menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, bepaalde vormen van
onvruchtbaarheid, witte vloed (leucorhoa).
• Hoofd: hoofdpijn, migraine, lokale haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld: Ménière), zwaar gevoel in het hoofd
• Huid: transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, koortsblaasjes, gordelroos, psoriasis, steenpuisten, zweren.
• Interne klachten: bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingsproblemen, hoge bloeddruk, lage bloeddruk.
• Keel: schildklieraandoeningen, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel.
• Kinderziekten: hoest, verkoudheid, astma, bronchitis, keelontsteking, darmklachten, buikpijn, bedplassen, slaapproblemen, tanden krijgen, eczeem,
oorpijn/ontsteking.
• Ledematen: koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem)
• Luchtwegen: verkoudheid, allergische verkoudheid, hooikoorts, hoest, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie.
• Maag/darm: misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen/opboeren, maagpijn, galaandoeningen, diarree, constipatie,a ambeien.

•Mentale stoornissen: slaapstoornissen, veel dromen, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, flauwvallen, epilepsie, dwangmatig huilen/lachen, depressiviteit, snel schrikken, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid, stress, burn-out.

• Mond: tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag.
• Neus: neusverkoudheid
• Oog: ontstoken ogen, jeukende ogen, tranende ogen, droge ogen, branderige ogen, wazig-vlekken zien, slechtziendheid.
• Oor: oorpijn/ontsteking, oorsuizen/ruisen, bepaalde gevallen van doofheid
• Slijmvliezen: chronische verkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking.
• Urinewegen: urineweginfectie, incontinentie, blaas/nierstenen, impotentie, onvruchtbaarheid, vroegtijdige/nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten.
• Verslavingen: rookverslaving, eetverslaving, alcoholverslaving, drugsverslaving.
• Zwangerschapsklachten: misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling, stimuleren van borstvoeding, borstontsteking.

De lijst is niet volledig. Staat uw klacht er niet bij? Wellicht kunnen we u toch helpen.

Attentie! :
Komt s.v.p. niet met een lege maag (honger) dit heeft een negatief effect op de behandeling.
Bij uw eerste behandeling moet u ons over uw gezondheid in alle eerlijk vertellen , omdat het één verband kan hebben met het andere.